SVT glömmer att experten var Carl Bildts talskrivare

Svenska medier är glada i att plocka in experter på olika områden. Det är inget fel i det, experter kan per definition mer än andra. Däremot blir det problem när medier gång på gång glömmer bort folks partibeteckningar.

Nu senast i Agenda, där statsvetaren Tommy Möller berättar om situationen i Socialdemokraterna. Det är inget tvivel om att Möller så att säga vet staten, men att han varit talskrivare hos Carl Bildt spelar roll i sammanhanget. Särskilt ett valår. Tittaren behöver en fullständig varudeklaration för att värdera det han säger.

Agenda är på inget sätt ensamt om den här sortens missar. En annan statsvetare som emellanåt figurerar i olika medier utan fullständig partibeteckning är Ulf Bjereld, som också sitter i socialdemokraternas verkställande utskott. Eller att en av de som ryckte ut till Mehmed Kaplans (MP) försvar här om året också visade sig vara kommunpolitiker i samma parti.

Annars är det ofta, ironiskt nog, opinionssidorna som har störst problem med fullständiga partibeteckningar. Svenska Dagbladet har det lite svajigt med lobbyister, Expressen lyfter upp en ”teologie doktor och debattör” som kräver att regeringen sparkar samordnaren för våldsbejakande extremism. Ingenstans framgår det att hon också är anställd som pressekreterare för Moderaterna. Eller Dagens Nyheter som publicerar en debattartikel om spelmissbruk från en “förundrad förälder” utan att nämna att skribenten har ett företag som utvecklar appar på området.

Sämst i klassen är utan mycket till konkurrens Aftonbladets debattsida, där en ledamot i Sverigedemokraternas partistyrelse kan rikta hårda angrepp mot rikspolischefen under titeln ”upprörd förälder”. Eller en polis, där det inte står att han också är MP-politiker. Eller en debattartikel undertecknad 35 läkare och sjuksköterskor som skriver om hur bra SD:s sjukvårdspolitik är utan att det nämns att i alla fall 24 av dem är SD-politiker.

Att intressegrupper, politiska partier och företag vill använda debattsidorna för sitt kampanjarbete är inget nytt. Att somliga rentav försöker maskera sig som vanligt folk när de gör det är heller inte nytt. Det är därför man har en debattredaktör – Aftonbladet har till och med två. En central del av det arbetet är att se till att det står rätt titlar på de som undertecknar debattartiklarna.

kommentarer