Aftonbladet tror på allvar att man blir sexigare av gin

Japp, detta är rubriken Aftonbladet kör. Nu ska vi plocka sönder den här artikeln tills det inte finns mycket kvar. Men faktum är att artikeln gör en hel del av jobbet alldeles själv. Här är första meningen i texten:

”Gin-drickare känner sig sexigare än andra, visar en ny brittisk studie.”

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Att känna sig sexig är alltså, för den som trodde det, inte samma sak som att vara sexig. När man glider in på ett uteställe lite sådär lagom salongsberusad på champagne kan man lätt få för sig att man är den coolaste personen på stället. Empiriska data visar att få faktiskt är coolast på stället, och det är till råga på allt inte du.

Säger inget om gin

Men varför just gin-drickare? En gin och tonic signalerar mest att man vill sitta i en gungstol och njuta av att man äger så mycket mark i Burmaregionen. Faktum är att ”en ny brittisk studie” inte säger ett dyft om specifikt gin. Den talar om starksprit generellt. Så var har Aftonbladet fått det här med gin ifrån?

Brittisk artikel

Hela artikeln är en rewrite från den brittiska nättidningen The Independent. De är de som stoppat in det här med gin och Aftonbladet har bara hakat på utan vidare eftertanke.

Nu har Aftonbladet i och för sig strukit det där med att gindrickare också blir aggressivare från rubriken. Det journalistiska greppet har sin förklaring. För gör man det till en kul artikel om sexighet kan man nämligen ägna sig åt den här sortens skamlösa klickfiskeri.

Att få polarna att tagga varandra för att dra trafik funkar inte lika bra om man kör på Independentvinkeln att spritdrickade också känner sig aggressivare.

Inte representativt urval

Sedan har vi själva studien. De som ligger bakom är helt öppna med att den kan fungera som förstudie eller underlag för fortsatt forskning – ”an initial exploration”. Ett skäl är urvalet:

”International cross-sectional opportunistic survey (Global Drug Survey) using an online anonymous questionnaire in 11 languages promoted through newspapers, magazines and social media from November 2015 to January 2016.”

Självrekryterad anonym webbpanel, alltså. Annonserna har rullat hos, bland andra, High Times och Cannabis Magazine. Deras läsargrupp är helt klart ett intressant studieföremål, men man ska nog räkna med annonserar man där får man ett skevare urval.

Misslyckas igen

I sitt folkliga tilltal har kvällspressen en unik möjlighet att göra forskning och vetenskap tillgänglig för den breda allmänheten. Synd bara att de, genom överdrivna slutsatser och missvisande rubriker, missar den chansen. Varje gång.

kommentarer

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.