Expressen vet att deras siffror inte håller – publicerar ändå

Att Expressen skriver saker som inte stämmer är knappast ovanligt. Men att de skriver saker som inte stämmer – och skriver i samma artikel att det inte stämmer – är ändå nytt.

Expressens sajt toppar med nyheten om något som kallas Uffe-effekten, enligt en ny opinionsmätning. Samma sak på tidningens förstasida.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Ledarsidan talar om ”goda nyheter för Sverige” och det twittras hejvilt från tidningens journalister. ExpressenTV sänder förstås live och pushnotiserna går varma. Det är amatörafton för hela slanten.

Som vanligt med opinionsmätningar: ju större fel det är på dem desto mer dramatiska förändringar. Och desto bättre rubriker! Har man bara tillräckligt flexibel pressetik så är det en guldgruva.

På närmare 4300 tecken lägger Fredrik Samuelsson ut texten om vilka partier som rasat sedan i början av oktober och vilka som har gjort succé. Vinnare och förlorare. Tvärsäkra resultat.

I slutet av artikeln följer en liten faktaruta, och efter den faktarutan finns det en liten faktaruta till, där måste man klicka på ”visa mer” för att till slut, det absoluta sista i artikeln, hitta meningen som sabbar hela Expressens opinionsfest:

”I novembermätningen har Demoskop introducerat en ny mätmetod med ett inslag av webbintervjuer. Eftersom inte oktober och november mätts med identisk metod är det svårt att uttala sig om statistiskt säkerställda skillnader mellan oktober och november.”

Det här är alltså i slutet av en artikel som uttalar sig tvärsäkert om skillnader mellan oktober och november. Det stormas fram och rasas.

Normalt brukar partiers förändringar från månad till månad vara någon eller några tiodelars procent. I den här mätningen är två partier som har förändringar runt 3-strecket, en runt 4 och en runt 5. Det är den mest dramatiska mätningen sedan… någonsin.

Expressen vet att deras mätning är meningslös om man vill jämföra. Fredrik Samuelsson skriver det ju rakt ut i artikeln. Ändå lyckas de göra toppnyhet, förstasida, ledarsida och direktsändning på det. Fast de vet att den inte håller.

Den här sortens slafsjournalistik syns förstås i Expressens förtroendesiffror. Här är den årliga Förtroendebarometern:

Med sin förtroendesiffra på 10 procent ligger Expressen, för jämförelse, hela sex procentenheter under PostNord. Och endast en över jumboplatsinnehavaren TV3 – de som sänder Paradise Hotel och programmet med han den där hispiga gubben som tror på spöken. Expressens linje är dessutom densamma som för en avliden person.

Det är förstås inte en slump.

kommentarer

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.