Aftonbladet tror att #metoo kommer från Weinstein-fallet

I uppståndelsen kring #metoo har flera medier missat vem den riktiga upphovspersonen bakom hashtagen är. Aftonbladet tillhör den kategorin som verkar tro att det hela började med anklagelserna mot Harvey Weinstein.

Hashtagen #metoo har fått enorm uppmärksamhet över hela världen under de senaste dagarna. I Sverige kickade kampanjen igång ordentligt i samband med – och samtidigt som – att avslöjanden om hollywoodregissören Harvey Weinsteins sexuella övergrepp kom upp till ytan. Kraften bakom kampanjen har lett till att tusentals kvinnor anslutit sig via sociala medier och delat sina upplevelser, däribland de kvinnor som blivit utsatta för övergrepp av Weinstein. Man skulle därför kunna säga att kampanjen lett till, eller i alla fall haft en påverkan på, att så många kvinnor vågat gå ut och berätta. Inte tvärtom, som Aftonbladet verkar tro.

Hur det hela egentligen började

I Aftonbladets artikel från i fredags sammanfattas den senaste månadens händelser kring kampanjen, med allt från Harvey Weinstein och svenska motsvarigheter till helgens manifestationer och Aftonbladets egen härva av anklagelser mot en medarbetare. Dock gjordes en liten miss: i både rubriken och ingressen får läsaren lätt intrycket av att det hela började med anklagelserna mot Weinstein. Detta är direkt fel, då både övergreppen och kampanjen fanns långt innan de började sprida sig på sociala medier. Det är inte bara hollywoodregissörens övergrepp som sträcker sig decennier tillbaka. Slagorden ”me too” har också funnits med ett bra tag.

Tarana Burke är den amerikanska rättsaktivist som redan 2006 startade kampanjen Me Too inom ramen för kvinnorättsorganisationen Just Be Inc. Hon har bland annat setts bära orden i samband med manifestationer, och har använt dem som slagord i sina tal. Idag är Tarana Burke fortfarande verksam inom kampanjen, som till och med har en egen hemsida. I vakan efter de första berättelserna om Weinstein som publicerades i New York Times delade skådespelaren Alyssa Milano en tweet där hon uppmanade andra som blivit utsatta för sexuella övergrepp att dela #metoo i sociala medier. Milano tillskrevs snabbt äran för initiativet, och det dröjde några dagar innan det började dyka upp röster på sociala medier som menade att det egentligen var Burke som var upphovskvinna till hashtagen.

Riktar uppmärksamheten mot Weinstein

Aftonbladet nämner Milano vid ett tillfälle i artikeln, där hon anges som “skapare” av hashtagen. I övrigt pekar texten mot Weinstein-fallet som ursprunget till den globala kampanjen. Ingenstans nämns Burke, som i åratal slitit i motvind för att göra sig hörd. Milano upptäckte själv efter sin tweet att det redan fanns en kampanj under samma paroll, och bad om ursäkt för att hon tagit det ifrån dess skapare, samt uppmanade andra att ta dela av Burkes inspirerande engagemang och historia. Så långt har inte kvällspressen orkat gå, utan nöjt sig med att tillskriva det globala fenomenet till någon som redan påpekat offentligt att det inte var hennes egen idé. Aftonbladet har, utöver sin gedigna faktamiss, lyckats få sin mediebevakning att handla om ett gubbslem från Hollywood.

kommentarer