Faran med slarvig bildsättning

Efter nazistdemonstrationen i Göteborg i lördags upptäcktes en miss gjord i en tweet från Sveriges Radio och även i en annan artikel från Radio Sweden, SR:s internationella filial. Det som hänt är att SR gjort bruk av en 16 år gammal bild på maskerade människor som gräver fram gatsten på en plats i Göteborg, och sålt in den som orubricerade vänsterextremisters förberedelser inför motdemonstrationen, utan att markera att bilden inte har något med sammanhanget att göra.

Tidigare i somras skrev Mediebruset om hur nyhetsmedier använder beskrivande fotografier allt mer godtyckligt. Den här trenden tycks bli allt vanligare, där de bilder som används ibland inte har något med angiven händelse att göra och ibland är direkt missvisande.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

De tidningar som gjort sig skyldiga till detta är ofta samma som låtit allt fler fotografer gå till följd av nedskärningar. Det handlar alltså inte bara om det sjunkande skeppet GP, utan även andra giganter som Sydsvenskan och Expressen.

En redigerad eller felaktigt använd bild kan tyckas lindrigt. Tidningarna gör ju detta inte av ondo, utan för att kunna ha råd att fortsätta förse oss – samhället – med journalistik. En dålig bild här och där kan väl inte skada. Eller?

Som vanligt handlar det om att sätta in denna vårdslösa hantering av bilder i ett större sammanhang. Bakgrunden till denna, ska sägas, försämrade och fördummande bildjournalistik, är att det just nu pågår mycket annat i Sverige som hotar journalistiken. Senast i lördags hölls en politisk demonstration av en grupp människor som bränner böcker på bål, förnekar historiska fakta, och öppet kallar kulturutövare och mediearbetare för landsförrädare. Ett av deras främsta sätt att locka anhängare, motarbeta demokratin och uppvigla stämningen på sociala medier är att just fokusera på det emotionella.

Oavsett om det framgår i en artikel var tillhörande bild kommer ifrån, så vilar ett visst ansvar hos de som publicerar dem i hur man väljer att porträttera en viss situation eller grupp. I båda de aktuella fallen där SR tabbat sig har man genom valet av bild gått in med en dramatiserande skildring av det som hänt. Att försöka anspela på människors känslor istället för att presentera granskad information är en farlig trend för medierna att haka på, därför att den kommer från ett fientligt håll. Det känns liksom inte som rätt läge i tiden för media att börja slarva eller normalisera användandet av falsk bildjournalistik när de samhällsgrupperingar som vill sänka allt vad journalistik heter jobbar på samma sätt. Faktiskt är det, i rådande samhällsklimat, extra viktigt för landets alla nyhetsredaktioner att stå pall och vara noggrann i hur man väljer att skildra händelser.

Visst, alla medier vill ha läsare, och i vissa tidningar är det mer regel än undantag att ha chockartade bilder och rubriker för att väcka uppmärksamhet. För dessa tidningar gäller ofta att det främsta läsvärdet kommer från ren underhållning. Detta gäller dock inte för nyhetsredaktioner, såsom Sveriges Radio, som ska förhålla sig sakliga och medvetna kring sin egen publicering. För dessa redaktioner följer här några tips på hur man kan arbeta med bildjournalistik i ett allt tuffare medieklimat:

  1. Med referens till Sveriges Radios tweet: behöver ni ha en bild? Är det en längre artikel som kräver visuella element eller kan man hoppa över det i brist på lämpliga bilder?
  2. Satsa på att faktiskt arbeta med riktiga fotografer. De finns, och de behöver också jobb. Allt blir egentligen bättre när man har en seriös fotograf istället för en praktikant som får leta i bildbanken.
  3. När ni väljer en bild som är tagen ur sitt sammanhang eller plockar fram en genrebild: fundera en stund på vad den säger, om riktar fokus mot något särskilt i artikeln, och om detta fokus är det ni vill åt. Är bilden relevant, eller finns det någon annan ni kan använda som går bättre i linje med artikelns budskap?

Uppdatering: SR bytte snabbt ut den 16 år gamla bilden i sin artikel. Mediebruset tar åt sig av kritiken och ber om ursäkt för eventuella otydligheter. Kritiken mot SR kvarstår dock: innan bilden togs bort hann den felaktigt spridas på sociala medier som en aktuell bild, och båda artiklarna från SR och Radio Sweden fokuserar på den förväntade dramatiken kring demonstrationen.

kommentarer

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.