Slarvig journalistik = framgångsrik lobbyism

En gång om året släpper arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv sin rakning över företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. En rejäl rapport i kombination med journalister som inte gör ett ordentligt jobb leder till samma spännande rubriker varje år:

Det är en imponerande artikel Ann Sehlin har skrivit. Eller skrivit och skrivit, det är nästan helt och hållet ett pressmeddelande från Svenskt Näringsliv (tillägg: den har efter publicering fått ett ansiktslyft med kommentarer från berörda parter). Och den där bottennoteringen på 123:e plats? Tja, med tanke på att vi har 290 kommuner här i landet så ligger Stockholm fortfarande med god marginal i den övre halvan.

Attityder påverkar

I övrigt får vi veta väldigt lite om hur undersökningen går till. Men Svenskt Näringsliv frågar helt enkelt sina medlemsföretag vad de tycker om sina respektive kommuner. Där ingår också attityder hos kommunpolitiker och media. Talar dessa bara väl om företagare så klättrar kommunen.

Entreprenader och infrastruktur

Kommuner med många entreprenader får också bättre rankning. Kommuner med större del av välfärden i egen regi hamnar längre ner.

Infrastruktur spelar också roll i sammanställningen, hur är lite oklart. Stockholm hamnar som nummer 103 när det gäller tillgången till väg, tåg och flyg. Grannkommunen Sundbyberg ligger på plats 2 av någon outgrundlig anledning.

Skolans roll

Skolan spelar också roll. I alla fall hur vänligt inställd den är till företagande. Faktiska skolresultat är mindre viktigt. Allt det här kokas sedan samman enligt några ett finurligt system och viktas mot varandra för att till slut få ihop en lista över kommunerna.

Politiskt påverkansarbete

Det är skickligt påverkansarbete från Svenskt Näringsliv och helt inom ramen för deras uppdrag – att gynna sina medlemmar. På samma sätt som när motparten LO varje vår sammanställer hur mycket näringslivstopparna tjänar. Journalistikens uppdrag är däremot att inte svälja det med hull och hår.

Särskilt Public Service-företagen har ett ansvar. Sveriges Radio har exempelvis en checklista för att inte låta sig förföras av intresseorganisationers mätningar.

”En påtryckargrupp – till exempel en fackförening eller intresseorganisation – som presenterar en lösryckt opinionsmätning ska vi fortsätta att vara mycket restriktiva med.”

Det går lite si och så med den saken, men ambitionen finns där.

Journalistikens uppgift

SVT och SR är på inget sätt ensam om att svälja Svenskt Näringslivs sammanställning med hull och hår. De flesta större medier uppmärksammar den årliga rapporten, oftast som någon form av neutral granskning och inte ett politiskt påverkansarbete. Så gott som dagligdags försöker allsköns organisationer få ut sitt budskap med hjälp av olika mätningar och rapporter. Svenskt Näringsliv tillhör helt klart de skickligare.

I slutändan påverkar den här sortens artiklar den politiska inriktningen. Då måste journalistiken ha gjort sitt jobb.

kommentarer