100% av kvällstidningar tror 7% av amerikaner tror att chokladmjölk kommer från bruna kor

Studien Aftonbladet och Expressen hänvisar till är framtagen av meheribranschen och har inte publicerats.

Det är svårt att veta ens var man ska börja. Men det här är ett symptom för en press som inte riktigt vet vad den ska hitta på för att locka läsare.

Man kan börja med själva slutsatsen. Och för att hålla sig till nöttemat: det är garanterat tjurspillning. Visst det är kul att skratta åt dumma amerikaner, men 7 procent av dem tror nog inte att chokladmjölk kommer från bruna kor. Om de inte menar att den gör det för att kor i regel är bruna, förstås. I sådana fall är siffran chockerande låg.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Poängen är att Jonna Claesson och Alexandra Andersson på Aftonbladet och Expressen inte har läst studien de refererar till. Det verkar nämligen vara stört omöjlig att få tag i. De har gjort rewrite på rewrite på pressmeddelande om undersökningen. Vi får inte veta hur stor studien är, vilka frågor man ställt, om det var öppna svar eller om man bara kort och gott haft att göra med skojfriska pajasar.

Och det är fler som letat. Peter Olausson, ordförande för Vetenskap & Folkbildning och ägare till bloggen Faktoider har hört av sig till de som tagit fram studien och fått svar:

”Studien är inte publicerad någonstans. Den utfördes av Edelman Intelligence för att sparka igång vår kampanj Undeniably Dairy på uppdrag av The Innovation Center for U.S. Dairy.”

Båda kvällstidningarna nämner att studien tagits fram av The Innovation Center for U.S Dairy, men missar att förklara att det är en opinionsbildningssatsning som finansieras av den amerikanska mejeribranschen. Syftet med studien, kampanjen och hela centret är att folk ska dricka mer mjölk. De vill förändra människors kostvanor för att tjäna mer pengar.

Journalistikens uppgift är att se igenom det. Journalistikens uppgift är att förmedla korrekt fakta, inte okritiskt förmedla partsinlagor från organisationer med mångmiljardintressen. Att filtrera bort ovetenskapligt dravel, inte publicera det.

Det här vet förstås Aftonbladet och Expressen om, men de kablar ut det i alla fall. För det är en enkelt artikel som fyller tidningen utan att det krävs något som helst arbete.

 

kommentarer

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.