Hem Rubrik & bild Bildsättning Inte heller den här asteroiden kommer träffa jorden

Inte heller den här asteroiden kommer träffa jorden

I förrgår publicerade Mediebruset en uppföljning på Expressens artikel från 2015 med rubriken ”jätteasteroid på väg mot jorden”, bildsatt med ett nedslag större än det som utplånade dinosaurierna. Poängen var att artikeln i sig höll måttet, den skrev nämligen att asteroiden i själva verket var liten och sannolikheten att den skulle träffa jorden var ännu mindre. Det var rubriken och bilden som var rent påhitt.

Expressens förstasidepuff från 2015 om en liten asteroid som inte kommer träffa Jorden.

Nu är det dags igen. Nyheter24, Expressen och Sydsvenskan har upptäckt asteroiden 2014 JO25, som passerar jorden nu på onsdag. Alla tre har en intervju med samma astronom, Maria Sundin, som säger:

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig. Så tack för att du swishar en peng på 123 671 87 38 eller använder bankgironummer 866-1548.

Tack!

– Om den träffat jorden hade den skapat en krater på mellan sex och tio kilometer. Om den träffat en storstad skulle det kunnat bli riktigt, riktigt farligt. Och om den hade landat i havet skulle den skapa en stor tsunami, säger Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs Universitet.

Nyckelordet är ”om”. Nyhetsbyrån TT, som gjort intervjun, har också Sundins tillägg ”Men tack och lov kommer den inte göra det”. När artikeln passerat Expressen och plockats upp av Nyheter 24 är den där sista lilla ack så viktiga biten struken. Och då kan man köra på den här rubriken:
Frågan är varför man ens bemödar sig att fråga en expert och ta upp hennes dyrbara tid om man sedan tänker strunta i vad hon säger. Sydsvenskan landar i den mest försiktiga rubriken:
Astronomer, professionella såväl som amatörer, verkar inte tycka att den är särskilt obehaglig, mest spännande. Kunskap har den effekten på naturfenomen. Expressen kör på sin vinkel – och det är en rejäl förbättring från 2015:
Jaha, ja, dags för nedslag idag igen. Den här gången är Expressen hederliga nog att skriva i bildtexten att ”bilden föreställer en annan asteroid”, men inte tillräckligt noggranna för att påpeka att det inte är ett fotografi utan en animerad bild. Men ey, dramatik säljer, resonerar tidningarna.
Och det är ju det som är så tragiskt, här finns en ypperlig chans till kunskap.
En asteroid kommer passera på fyra gånger avståndet till månen. Har du ett teleskop kan du titta på den och få en unik skymt av en asteroid. Man behöver inte leka domedagsprofet för att det ska vara spännande.
För den som inte bryr sig kommer det vara en helt vanlig onsdag.

Tack!

Mediebruset arbetar ideellt, men din donation är viktig.