Expressen säljer Manpower-reklam som journalistik

Var tredje kvinna känner jobbstress, enligt Expressen. I rapporten går att läsa att var fjärde av de som deltagit i denna seriösa och grundliga undersökning med riktade frågor tycker att lösningen på jobbstressen vore att anställa fler personer – perfekt reklam för ett bemanningsföretag kan man tycka. Och det är just bemanningsföretaget Manpower som ligger bakom undersökningen. Och det är en smart marknadsföringsstrategi.

manpower2

Varför Expressen väljer statistik från ett bemanningsföretag med kryssa-i-enkäter till undersökningsdeltagarna istället för mer tillförlitliga statistikkällor som täcker bredare områden är ju helt onödigt att ifrågasätta.

Att de dessutom har stoppat in lite ren reklam med Manpowers fantastiska stress-lösningsorienterade mindmap är ju enbart förtjusande.

Och en kan tycka att lösningen (anställa fler) är helt banbrytande eftersom den definitivt kommer att hjälpa behovsanställda att hinna med alla sina uppgifter och känna större inflytande på arbetsplatsen bara de får lite fler kollegor att konkurrera om timmarna med.

Nästa gång Expressen väljer att producera klick-artiklar för att lyfta feministiska jämställdhetsfrågor om kvinnor i arbetslivet kanske de bör fundera över att inte använda sig av ett bemanningsföretag som forskningsunderlag.

kommentarer